
Okay, vi kender alle sammen “den kollega”, der altid afbryder dig på det forkerte tidspunkt. Du er endelig i den rigtige zone… du har fået alle dine opgaver for i dag løst, men her er din kollega, som har brug for din hjælp… igen. Hvordan forbliver du produktiv, positiv og motiveret, når du arbejder sammen med energidrænere?
Det er altid fristende ikke at gøre noget ved det. Når man bliver træt af en persons adfærd, har man som regel en tendens til at lade det ligge; tage en dyb indånding og forsøge at tænke på noget andet. Men det er ikke sådan, du ændrer situationen. Det er meget bedre at gøre noget ved det med det samme.
Hvordan du håndterer de 11 mest kendte energidrænere:
1. Den sarkastiske altvidende
Alle deres forslag synes at have en dobbelt betydning. “Ville det ikke være dejligt, hvis frokostpauserne ikke varede over en time?”. De er aldrig de første, der følger op på deres forslag. Men med deres sarkastiske tone forventer de det af dig.
Hvad skal man gøre: konfrontere dem med deres implicitte budskab. Gør dem opmærksom på, at de siger én ting, men at du får indtryk af, at de mener noget andet. Svar på den reaktion, der følger, så I indgår i en samtale om det.
2. Den der er en nidkær
Denne kollega har en overflod af argumenter, bullet points og lange præsentationer. Men for det meste er det ikke klart, hvad hans/hendes historie overhovedet handler om. Et møde ender hurtigt i en diskussion om irrelevante detaljer.
Hvad du skal gøre: Afbryd din kollega under hans eller hendes monolog. “Må jeg afbryde dig et øjeblik…”. Opstil nogle regler for mødets forløb. F.eks. hvor lang tid alle får lov til at tale, eller hvor længe hvert punkt på dagsordenen skal drøftes. Og vigtigst af alt, hold dig til disse regler!
3. Bureaukraten
Denne kritiker er den første til at udtale sig, når noget ikke er gjort efter bogen. Endnu værre er det, at de dømmer dit arbejde ved enhver lejlighed, de får. Bureaukrater giver altid modstand og virker ret gnavne. De er aldrig kritiske over for sig selv, men de er en mester i at kritisere dig.
Hvad du skal gøre: Sørg for at være godt forberedt til dit møde. En bureaukrat er meget følsom over for gode argumenter. Gør det også klart, at det er din hensigt at finde den bedste løsning, ikke din løsning. Spørg bureaukraterne, hvad de har brug for for at nå frem til et kompromis.
4. Pessimisten
De er fyldt med negativitet, klager altid over arbejdet og elsker at sladre om kolleger. De har masser af forventninger, men udtrykker aldrig disse forventninger på forhånd. Derfor bliver de ofte skuffede over andre. Alligevel konfronterer de aldrig andre for at gøre noget ved det.
Hvad du skal gøre: Prøv at give slip på den direkte årsag til deres skuffelse (f.eks. en rapport, du ikke har afleveret) og start en samtale om den måde, I arbejder sammen på. “Først vil jeg gerne tale med dig om den måde, vi arbejder sammen på.” Fortæl din kollega de ting, du ikke er enig i, og hvad du forventer af ham/hende i fremtiden. Efter deres reaktion kan du spørge, hvor negativiteten kommer fra. På denne måde kan I forbedre jeres samarbejde på lang sigt.
5. Rivalen
Disse kolleger ønsker at VINDE. Endnu vigtigere er det, at de ønsker, at en anden taber. De er dårlige lyttere og foretrækker at tale om sig selv eller deres præstationer. Rivaler kan virkelig suge sig fast hos chefen og hos folk i deres netværk, der kan hjælpe dem fremad. De har altid mere travlt med det næste højprofilerede projekt eller VIP-kunde, end de har med deres daglige arbejde.
Hvad skal du gøre: Konfronter din kollega med den adfærd, der involverer dig, f.eks. at han eller hun ikke lytter. Og fortæl ham tydeligt, at du ikke er okay med det. Læg derefter din egen irritation til side et øjeblik og spørg din kollega, hvorfor dette nye projekt eller denne nye kunde er så vigtigt for ham/hende.
6. Pushover
De er altid enige med alle og alting. De er opmærksomme lyttere, men man kender dem knap nok som person. Du har ingen anelse om, hvad de tænker eller ønsker. Det tager dem dage at træffe en beslutning, og selv da er de fulde af tvivl og vage meninger.
Hvad du skal gøre: Stil dem en masse spørgsmål. Og opsummér deres svar, så de føler sig hørt. Zoom derefter ind på deres ubeslutsomhed: “Hvad har du brug for for at træffe den beslutning?”, “Hvad er dine indvendinger?” og “Kan jeg gøre noget for at hjælpe dig med at komme i gang?”.
7. Offeret
Der er altid en dramatisk undskyldning – “ja, men…” – for ikke at overholde en deadline eller gå glip af et vigtigt møde. De har ingen problemer med at afsløre meget personlige og triste historier som en forklaring på, at de ikke har gjort noget.
Hvad du skal gøre: Konfronter ikke din kollega med hans undskyldning, men med hans “ja, men…”- adfærd. Påpeg, at du forventer, at han selv finder en løsning i stedet for at uddelegere sit arbejde. Gør det klart, at dette sker for ofte, og at det er uacceptabelt. Som en sidste udvej kan du stille en sanktion: “Hvis du ikke overholder den næste deadline, informerer jeg din overordnede.”
8. Jokeren
Alt er en joke for dem. De ved, hvordan de kan skabe en positiv stemning med deres sjove personlighed. De er dog hurtige til at uddelegere arbejde og undlader ofte at gennemføre deres egne idéer og visioner. De opfører sig som om de har ansvaret, men tager aldrig det ansvar, der følger med det.
Hvad skal du gøre: komplimenter denne kollega for den positive holdning, hun har i teamet. Men fortæl hende også, at hun uddelegerer for meget arbejde til andre. Og at du får indtryk af, at hun ikke tør udtrykke og forsvare sine egne idéer. Afslut med spørgsmålet: “Kan du genkende dette?”
9. Idé-tsunamien
De kaster en tsunami af idéer med entusiasme og engagement. Men før de har gennemført en idé, arbejder de allerede på den næste. For det meste har deres planer ikke meget at gøre med andres mål og interesser.
Hvad du skal gøre: Før du skiller dig af med alle deres idéer, skal du lytte nøje efter, om der måske er én idé, som er nyttig for dig. Se, om der er nogen fælles interesser, og hvilken idé der synes at tjene dette fælles grundlag bedst. Lav derefter en konkret aftale med klare afgrænsninger. “Lad os sammen formulere betingelserne, så kan I selv farvelægge det.”
10. Pittbull
De giver aldrig slip: det skal gøres nu og perfekt. Når noget går galt, eksploderer de og lader sig rive med af deres egne følelser. De siger altid undskyld bagefter, men får dig til at føle, at du går på æggeskaller i deres nærhed.
Hvad skal man gøre: Deeskalere situationen. Tag afstand fra samtalen. Bogstaveligt talt, når det virkelig er nødvendigt. Men også i overført betydning ved at sige “Hold da op, din reaktion forskrækker mig, hvad sker der med dig her?”. Lad dig ikke suge tilbage i diskussionen om indholdet, selv hvis denne pittbull eksploderer i starten. Hold dig til at diskutere samarbejdet: “Hvad har du brug for, så vi kan komme videre?”.
11. Procrastinatoren
At sige “ja”, men ikke gøre noget. De sukker ofte dybt og siger “pyt” eller “det nytter alligevel ikke noget”. På den måde undgår de at gøre arbejdet i stedet for at få det gjort. De er hurtige til at sige “ja” til alle anmodninger, men undlader ofte at levere på dem.
Hvad skal man gøre: Når det er nytteløst at angive tidsfrister, skal man forsøge at sætte gang i energien igen. Find et fælles grundlag, mål og interesser. “Lad os alligevel gøre det her færdigt, så er vi færdige om bare et par timer. Vi tager en dejlig kold øl bagefter og snakker lidt om det.” Eksperimentere med mulighederne Der er naturligvis mange måder at håndtere energiforladende kolleger på. Hver tilgang er afhængig af den kontekst, du befinder dig i. Alligevel er der et centralt tema med disse kolleger, som du ikke bør undgå… du er generet af deres adfærd.
Anerkend din utilfredshed eller irritation i tide, sig din mening om det og spørg også, om der er noget galt med din kollega. På den måde kan I blive ved med at forbedre jeres samarbejde.
Hvordan du gør det, kan du lære i et af vores træningsprogrammer.
Hold dig opdateret med den seneste udvikling inden for (personligt) lederskab.
Du er altid velkommen til at kontakte os pr. telefon eller pr. mail. Du kan også sende en besked via kontaktformularen.