Søg
Close this search box.

5 ting, som en leder kan gøre, når balancen mellem arbejdsliv og privatliv ikke er i orden

Vi forsøger alle at holde vores arbejds- og privatliv adskilt. Vi inddeler det i forskellige roller så som leder, medarbejder, forælder, søskende, partner osv. Vi siger, at “når jeg er på arbejde, er jeg på arbejde, og når jeg er hjemme, er jeg hjemme”, men er det virkelig sådan?

Når du ansætter en medarbejder, ansætter du hele personen. Den person, der vågner kl. 2 om natten for at trøste sit grædende barn, eller den, der har to jobs for at få økonomien til at hænge sammen. Der er også ham/hende, der nyder sin fritid til fulde sammen med familie og venner.

Hver enkelt af disse personer bringer, hvad enten de ønsker det eller ej, en del af deres privatliv med sig ind på arbejdspladsen og bringer også en del af arbejdspladsen med sig ind i deres privatliv.

Hvad kan du som leder gøre, når din medarbejder ikke har balance i arbejds- og privatliv?

Lyt

Det er vigtigt at lytte til alle dine medarbejdere. Hvis din medarbejder har svært ved at færdiggøre opgaver eller virker til at være distraheret, så spørg med oprigtig interesse om, hvilke udfordringer de står med, som forhindrer dem i at udnytte deres fulde potentiale.

Vær nysgerrig, ikke dømmende

Det sidste, en stresset person har brug for, er mere stress. Ethvert ekstra pres kan gøre medarbejderens præstationer dårligere. Når de forklarer dig, hvorfor de ikke er i stand til at afslutte projektet rettidigt, skal du også gøre dit bedste for ikke at blive irriteret på personen.

Vedkommende er åben over for dig, og hvis du ignorerer bekymringer eller bliver vred, vil han/hun være mindre tilbøjelig til at stole på dig eller komme til dig, hvis der opstår et problem fremover. Stil i stedet åbne spørgsmål om, hvorfor han/hun føler, at dette er en hindring, og hvordan du kan hjælpe.

Find ind til problemet

Nogle gange er kilden til problemet måske ikke så åbenlys. Din medarbejder ser måske ud til at være frustreret over projektet, men i virkeligheden er han/hun stresset over ubetalte regninger eller et sygt barn. Stress kan komme til udtryk på mange forskellige måder, og hvis din medarbejder skal være den, der har styr på alting derhjemme, kan det være, at vedkommende er drænet, når han/hun kommer på arbejde.

Er det virkelig et projekt med en stram deadline, der er tale om? Eller er vedkommende simpelthen udbrændt og har brug for en pause (selv en enkelt feriedag kan gøre underværker for at få fornyet energi)? Kan det være urealistiske krav fra chefen om tidsplanen for projektet, eller ved vedkommende simpelthen ikke, hvor han/hun skal begynde?

Ved at identificere det underliggende problem, der er årsagen til, at medarbejderen føler sig presset, vil du bedre kunne udarbejde en handlingsplan, der tager fat på det egentlige problem. Måske vil du endda gerne dele en tilsvarende oplevelse, du har haft, og om de skridt, du tog for at mindske stressen?

Opfølgning

Når du har hjulpet din medarbejder med at identificere den egentlige kilde til problemet, skal du sørge for at tjekke ind hos vedkommende efter et par dage for at se, hvordan han/hun har det. For at gøre dette på bedst mulig vis skal du igen være oprigtigt bekymret for den pågældende persons helbred, humør og produktivitet. Ellers vil du komme til at lyde uoprigtig, hvilket kan skabe mistillid.

Fortæl ærligt, hvad du har observeret, siden du sidst drøftede emnet med din medarbejder (er personen mere afslappet, mere anspændt, er der måske dukket andre udfordringer op). Ved at give medarbejderen ærlig og positiv feedback kan vedkommende bedre vurdere, hvordan problemet er blevet håndteret, og om der stadig er brug for hjælp fra din side.

Vær åben for spørgsmål

En samtale kræver mindst to personer, og hvis du stiller spørgsmål, skal du også være villig til at svare på nogle. Ved at have åbne og ærlige samtaler opbygger du tillid og tryghed hos din medarbejder, hvilket er et springbræt til et forhold, der måske rækker ud over jobbet.

Husk altid, at de ansatte er virksomhedens vigtigste element. Uden dem ville intet blive gennemført. Det er også vigtigt at vide, at folk ikke bare kan “tænde eller slukke”, når de kommer på kontoret. For at få produktive, glade og sunde medarbejdere skal man være villig til at acceptere hele mennesket, for uanset hvilke stressfaktorer de har uden for virksomheden, vil det i sidste ende have en effekt inden for virksomheden.

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Download vores e-bog
Lær hvordan du tempererer en ophedet samtale med vores gratis e-bog Heated Conversations.
Power2Influence® kurset
Komme igennem med dine budskaber og opnå det, du vil.
Seneste blogposter
Følg os på