Søg
Close this search box.

Hvor effektiv er du med din kommunikation?

Fleksibilitet i kommunikationsstilen er hos Learn2Lead et vigtigt værktøj. Det bidrager til større effektivitet, bedre kommunikation og et mere gnidningsfrit samarbejde. Men hvad betyder det egentlig? Og hvorfor har du brug for det?

Hvad er fleksibilitet i kommunikationsstilen?

At være fleksibel i sin brug af forskellige kommunikationsstile er evnen til at bruge den specifikke adfærd, som en situation kræver. Ved at tilpasse din kommunikation og adfærd til den anden person og situationen kan du hurtigere opnå dine mål på en måde, hvor den respektfulde relation bevares.

Har du nogensinde været til et møde, hvor der bliver kastet argumenter frem og tilbage, men hvor ingen ønsker at acceptere hinandens forslag? Hvor hver sætning begynder med “Ja, men…”? Og hvor alle primært er fokuseret på deres eget synspunkt i stedet for at lytte? Dette er et typisk eksempel på ineffektiv kommunikation.

Når du kun bruger én kommunikationsstil som f.eks. at argumentere, bliver det svært at opnå dit mål. For at få andre med ombord og opnå dine mål på en effektiv og positiv facon er det også nødvendigt at være åben over for den anden persons perspektiv. Det betyder, at du skal bruge en anden kommunikativ stil, eksempelvis aktiv lytning. Med andre ord skifter du fleksibelt mellem forskellige kommunikationsstile.

Er fleksibel kommunikation virkelig nødvendig?

Hvis du tænker, “Det lyder fint med stilfleksibilitet, men jeg har egentlig ikke brug for det” har du delvist ret. Du kan godt nå langt med kun én stil. Især når en bestemt stil hersker i dine omgivelser, og den passer godt til dine præferencer.

For eksempel skal du i en rådgivende rolle forklare dine argumenter godt, i et socialt erhverv skal du lytte til den anden person, og som leder skal du inspirere. Konteksten kræver visse adfærdsmønstre.

Dog har du en større positiv indflydelse, når du kan bruge forskellige stilarter. Problemet med at holde fast i kun én stil er, at den bliver ineffektiv, når situationen bliver mere kompleks, eller når den anden person ikke straks er enig med dig. Som i det tidligere nævnte eksempel med mødet. Hvis folk ikke lytter til det, du siger, hjælper det ikke at gentage dig selv på samme måde.

Hvilke forskellige stilarter findes der?

Når du søger på “kommunikation”, vil du sikkert støde på et væld af teorier, modeller og kurser. Kommunikation benytter vi alle hver dag, så der er mange måder at få en bedre forståelse for det.

Hos Learn2Lead bruger vi Influence-modellen® til dette formål. I 1970’erne beskrev Harvard-professorerne David Berlew og Roger Harrison fire kommunikationsstile. De identificerede disse på baggrund af tusinder af observationer af menneskelig adfærd. De konkluderede, at du for at være virkelig effektiv skal kunne skifte mellem disse fire kommunikationsstile:

  1. “Persuading”: Dine forslag bakkes op af argumenter.
  2. “Asserting”: Du sætter grænser og udtrykker klart, hvad du forventer af andre.
  3. “Bridging”: Du lytter til den anden person og lægger vægt på at forstå deres perspektiv og følelser.
  4. “Attracting”: Ved at inspirere og begejstre, forbinder du mennesker og skaber entusiasme og velvilje overfor dit mål.

Hver stil har sit motiv. Med de forskellige motiver kan du opnå forskellige mål, såsom at forstå nogen bedre eller tydeligt forklare, hvad du faktisk ønsker fra deres side. På denne måde kan I opnå mere sammen på længere sigt.

Fleksibilitet mellem kommunikationsstile kan læres

Som nævnt tidligere kræver forskellige situationer forskellig adfærd. Pt. anvender du sandsynligvis én bestemt stil meget mere end de andre. Heldigvis kan du lære alle de andre kommunikationsstile! Og højst sandsynligt har du dem allerede til rådighed; Blot har de ikke været brugt i kortere eller længere tid.

Tænk bare på:

Børn er generelt meget fleksible i deres brug af forskellige kommunikationsstile. De kan entusiastisk fortælle historier, men også på et øjeblik gøre det klart, hvis der er noget, som de ikke vil have. Grundet at visse adfærdsmønstre hæmmes eller dyrkes mere, forfalder vi imidlertid som voksne til den ene stil, der passer bedst til miljøet vi befinder os i.

At kommunikere på din foretrukne måde, kan virke som den nemme løsning. Adfærd, herunder kommunikationsstile, er dog også et aktivt valg. Du bliver mere indflydelsesrig, når du bevidst kan vælge den stil, der hjælper dig til at nå dit mål. I mange tilfælde kan det stadig være din foretrukne stil. Men du er ikke effektiv, på grund af selve stilen; du er effektiv, fordi den stil passer godt til det mål, du vil opnå. I en anden kontekst kan du meget vel have brug for en ny strategi for at nå dit mål.

Lær at bruge de forskellige kommunikationsstile

Vi tror fuldt og fast på, at fleksibilitet i din adfærd og kommunikation gør dig mere effektiv. Vi kan lære dig, til hvad, hvordan, hvor og hvornår du skal bruge hver stil. Vil du gerne vide mere? Tag vores indflydelsestest for at vurdere, hvilken stil du anvender mest pt., og hvor du kan blive mere fleksibel og effektiv. Tag testen her.

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Seneste blogposter
Følg os på