Hvor ofte siger du “ja” til at hjælpe en kollega eller til en opgave fra din leder, blot fordi du gerne vil være sød og ikke kan få dig til at sige “nej”? Måske oftere end hvad du kunne ønske dig. Men hvordan kan du sige “nej” uden at virke umotiveret og uhjælpsom? At sige “nej” til de rette ting, på den rette måde, kan spare dig en masse tid og energi.
Er det altid en dårlig ting at sige “ja”?
Nej, slet ikke! Undersøgelser viser gang på gang, at det er de hjælpsomme medarbejdere i virksomheden, der klarer sig bedst. De bidrager mest og spørger ofte kollegerne, hvad de kan hjælpe med. Men på grund af deres velvilje og hjælpsomhed, er de også dem, med de mest fyldte to-do lister, hvilket kan føre til stress og udbrændthed.
Sådan siger du “nej” uden at skade relationen
Den succesfulde iværksætter Adam Rifkin har et godt tip: 5 minutters tjenesten. Når du gerne vil give andre en hjælpende hånd, behøver det ikke ende med, at du laver alt arbejdet for dem. Det kan være små ting, såsom at introducere to personer til hinanden, som kan have gavn af at arbejde sammen, eller at du deler din viden og giver feedback.
“Du skal bare finde en måde at tilføre stor værdi til en andens liv, med en lille indsats.” – Adam Rifkin
Ved at se tingene fra din kollegas perspektiv kan du hurtigere nå frem til en løsning, så I begge kan komme videre med arbejdet. Hvis du starter med at skabe et overblik over situationen, vil det også være nemmere at hjælpe. Stil dig selv de følgende spørgsmål:
Hvorfor beder din kollega eller leder dig om at gøre dette?
Hvad vil han/hun gerne opnå?
Hvad vil der ske, hvis du ikke har mulighed for at hjælpe?
Måske du finder frem til, at opgaven passer bedre til en anden kollega eller at der slet ikke er så stort et tidspres alligevel.
Over 70% af folk på arbejdsmarkedet siger, at de har en kultur på jobbet, hvor det er OK at bede om hjælp. Men mindre end en tredjedel gør det faktisk. Grunden kan være at de ikke vil virke inkompetente eller, at de ikke vil være en byrde for andre.
Men hvis du aldrig beder andre om hjælp, så står du tilbage med en gruppe frustrerede kolleger, som gerne vil bidrage. De medarbejdere med mest succes er også dem, der forstår, at der er OK at bede om hjælp. Så tøv endelig ikke med at spørge! For det meste er andre mere end villige til at hjælpe.
De fleste af dine kolleger vil helt sikkert gerne samarbejde for at finde frem til en løsning. Det kræver dog, at du er meget tydelig om dine grænser og prioriteter og det kræver at du selv kender dem. Er du ikke helt sikker på hvor dine grænser går? Så vil det være nemmere for andre at overskride dem.
Sæt grænser. Undgå at fremstå vag og vævende når du sætter grænser. Du skal kunne sige “Den opgave har jeg ikke mulighed for at lave for dig fremover”. Begynder du at svede bare ved tanken om, at skulle sige det? Så skal du huske på, at du ikke kan sætte grænser uden at det fremkalder en reaktion, men at alle velfungerende relationer kan holde til den slags (passende) pres. Tip: Lad være med at give efter (“Kom nu, det kan du da godt lige ordne, kan du ikke?”), men gentag blot dit standpunkt (“Nej, det kan jeg ikke hjælpe dig med”). Undgå at blive defensiv (“Ja, men…”).
Anerkend din kollega. Vedkommende spurgte dig, fordi han/hun mente at du kunne hjælpe. Anerkend dette, især hvis du gerne vil tilbyde din hjælp i fremtiden. Sig bagefter “Det var pænt af dig at tænke på mig” eller “det var sødt af dig at spørge mig”. Det kan være fristende at starte med en kompliment som denne, men det vil resultere i mindre gennemslagskraft. Den anden kan fornemme et “men” fra lang afstand. “Det var pænt af dig at tænke på mig, men det kan jeg ikke gøre for dig” har meget mindre gennemslagskraft end “Nej, det kan jeg ikke hjælpe dig med. Men jeg sætter pris på din tiltro til mig”.
Find en anden løsning. Selv hvis du ikke har mulighed for at løse opgaven for din kollega eller leder, kan du stadig hjælpe på andre måder. Ved at lytte opmærksomt og anerkende hvad den anden siger, så styrker du relationen. Sig eksempelvis: “Jeg tror at Peter vil kunne hjælpe med dette” eller “Kan det vente til næste uge? Der har jeg mere tid til at hjælpe”.
Tilkendegiv overfor den anden, at han/hun ikke står alene. Det kan sommetider være en hjælp, hvis du udtrykker, at du heller ikke har lyst til at sige “nej”. Tip: Hvis du er virkelig ukomfortabel med at sige nej, så kan du også starte på dette trin. “Jeg bryder mig virkelig ikke om at sige det her til dig” eller “Jeg er ked af at skulle fortælle dig det her”. Men det er selvfølgelige bedre, helt at undlade dette.
Afslutningsvis er det vigtigt at huske, at succes ikke kun handler om at vinde eller at tage imod alle opgaver. Det handler i høj grad om at skabe balance mellem ens egne mål og at hjælpe andre. Ved at kunne sige nej på den rette måde, kan du undgå stress og samtidig opretholde gode relationer på arbejdspladsen. På den måde kan du langsomt, men sikkert, opnå den succes, som du selv definerer.
Hold dig opdateret med den seneste udvikling inden for (personligt) lederskab.
Du er altid velkommen til at kontakte os pr. telefon eller pr. mail. Du kan også sende en besked via kontaktformularen.