Søg
Close this search box.

Assertiv kommunikation

Kommunikation med gensidig respekt

Assertiv kommunikation er genvejen til, at du som leder, medarbejder, projektleder, forhandler mm. kan opnå det, du vil, samtidig med at du bevarer gode, respektfulde relationer.

Med assertiv kommunikation giver du nemlig både udtryk for dine holdninger, samtidig med at du viser respekt for den, du taler til, og som eventuelt har en anden holdning eller et andet mål end dig. Assertiv kommunikation foregår med andre ord i øjenhøjde og med gensidig respekt.

Assertiv kommunikation indebærer også, at du formulerer dig kort og præcist, så dit budskab er nemt at forstå. Desuden taler du for dig selv – det vil sige, at det, du giver udtryk for, er dine egne holdninger, meninger, mål mm., og du tager ansvar for dem ved at sige “jeg mener” og “jeg synes” i stedet for at dække dig bag “man” og “vi”.

Træning i assertiv kommunikation er en del af kurserne Power2Influence, Master In Influence samt How2Lead, og det kan være et emne på et internt kursus afholdt for din organisation.